کیست بارتولن چیست؟

یکی از بیماری‌ های مربوط به دستگاه تناسلی زنان کیست بارتولن نام دارد، غده‌ های بارتولن در ناحیه تناسلی زنان در دو طرف مهبل قرار می‌ گیرند.

این غدد وظیفه مرطوب نگه داشتن واژن را داشته و اندازه آنها بسیار کوچک است که می‌ توان آنها را شبیه به یک نخود فرض کرد.

غدد بارتولن به طور مرتب مایعی از خود تولید می‌ کنند که از طریق مجراها وارد واژن شده و از خشکی واژن جلوگیری می‌ کند اما زمانی که روند تخلیه غدد بارتولن با مشکل مواجه می شود.

این مایع تخلیه نشده و مهبل متورم می شود، به مرور زمان پدیدار شدن کیست در این محدوده با درد زیاد همراه است و ممکن است تا قبل از بروز علائم فرد متوجه نقص در عملکرد این غدد نشوند.

کیست بارتولن از جمله آسیب‌ هایی است که قابلیت درمان دارد، این کیست‌ ها خطرناک نبوده و کاملاً خوش خیم هستند، اگر دوره درمان به درستی سپری شود وضعیت غده بارتولن به حالت طبیعی بازگشته و عملکرد درست خود را ادامه می‌ دهد.

به طور کلی کیست بارتولن زمانی اتفاق می‌ افتد که راه‌ های تخلیه مایعات تولید شده مسدود شود، پزشکان عفونت واژن، ترشحات غلیظ و مشکلات مشابه را مهم ترین علت مسدود شدن مجاری بارتولن می‌ دانند.

طبق تحقیقات انجام شده از هر ده زن در سراسر دنیا دو نفر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

معمولاً کیست بارتولن در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر اتفاق می‌ افتد و با افزایش سن احتمال پدیدار شدن این نوع آسیب‌ ها کمتر است.

علائم کیست بارتولن

ایجاد کیست در غدد بارتولن مانند دیگر آسیب‌ ها علائم و نشانه‌ هایی به همراه دارد که از مهم ترین آنها باید به درد در اطراف واژن اشاره کرد، درد واژن با وجود این عارضه اغلب هنگام راه رفتن تشدید شده و حتی هنگام نشستن یا حین برقراری رابطه جنسی این درد با شدت بیشتر حس میشود.

همچنین ممکن است بر اثر بزرگ تر شدن کیست‌ های ایجاد شده در غده بارتولن تغییر شکلی در ظاهر و قسمت خارجی واژن اتفاق بیفتد.

زمانی که کیست‌ های پیش آمده در غده بارتولن بزرگتر می شوند به مرور زمان برجستگی‌ های حساس و دردناک نزدیک به دهانه واژن دیده می شود، البته افراد به طور مرتب دردهای زیادی را در این محدوده تجربه کرده و ممکن است با افزایش دمای بدن فرد برای چندین روز تب را تجربه کند.

این علائم برای زمانی است که کیست‌ ها ابعاد و اندازه کوچکی دارند اما اگر بانوان متوجه دردهای شدید و ناگهانی شوند و دردها برای مدت زیاد به صورت پایدار باقی بماند احتمالاً نشانه ترکیدگی کیست بارتولن است.

همچنین ترشحات خونی یا ترشحات غلیظ با بوی بد و ترشحاتی که شکل پنیری به خود می‌ گیرند، نشانه کیست بارتولن خواهد بود.

البته این نشانه‌ ها برای کسانی اتفاق می‌ افتد که دارای چندین کیست با ابعاد بزرگ تر هستند هر چقدر که کیست‌ های ایجاد شده در غدد بارتولن بزرگ تر و بیشتر باشند علائم با شدت بیشتری نمایان می‌ گردد.

مهمترین علل ایجاد کیست بارتولن

همه کسانی که به کیست بارتولن مبتلا می شوند باید برای بررسی و درمان این عارضه به پزشک مراجعه کنند اما نظر متخصصان این است که اگر مجاری بارتولن مسدود شود این کیست‌ ها تشکیل شده و باعث ایجاد تورم و نهایتاً درد در واژن خواهند شد.

اما پدیدار شدن این کیست‌ ها همیشه مربوط به آسیب دیدگی یا رشد اضافی پوست نیست بلکه عوامل مختلف مثل تکثیر باکتری‌ ها سبب عفونی شدن غده بارتولن شده و می‌ تواند عاملی برای ایجاد کیست باشد.

نایسریا گونوره‌آ، نوعی باکتری است که باعث بروز بیماری سوزاک می شود.

این نوع باکتری اغلب از طریق روابط جنسی به افراد منتقل شده و گونه خاصی از آن، باعث ایجاد کیست در بارتولن خواهد شد.

باکتری کلامیدیا یکی از شایع‌ ترین عفونت‌ های مقاربتی شناخته می شود.

زمانی که این باکتری در محدوده واژن تکثیر می شود احتمال بروز کیست بارتولن نیز افزایش می‌ یابد هر چند که این باکتری عوارض دیگری مثل دردهای مزمن لگن و ناباروری را در پی دارد.

از دیگر دلایل ایجاد کیست در غده بارتولن باید به اشرشیاکلی اشاره کرد، این عامل باکتریایی اغلب منجر به عفونت در دستگاه تناسلی زنان و مردان میشود که علاوه بر زخم شدن روده سبب بروز کیست در غده‌ های بارتولن نیز خواهد شد.

برخی دیگر از انواع باکتری‌ ها مثل استرپتوکوک پنومونیه از دیگر علل بروز کیست بارتولن است.

رشد این باکتری در بدن بانوان منجر به عفونت در مجاری تناسلی شده و برای بانوانی که در دوره بارداری هستند، خطرات و عوارض زیاد از جمله زایمان زودرس و منژیت نوزادان را در پی دارد.

تاثیر عفونت واژن بر میزان ترشحات

حتماً می‌ دانید که در ناحیه تناسلی بانوان باکتری‌ هایی حضور دارند، که وجود آنها برای سلامت این بخش حساس الزامی می‌ باشد، اما در کنار باکتری‌ های مفید باکتری‌ های مضر و بیماری زا نیز حضور دارند.

زمانی که افراد شرایط را برای تکثیر این باکتری ها فراهم می‌ سازند یا ضعف سیستم ایمنی باعث گسترش باکتری‌ های مضر می شود مشکلاتی اتفاق می‌ افتد که سلامت ناحیه تناسلی را به خطر می‌ اندازد.

ابتلا به عفونت واژن عواقب و عوارض زیادی در پی دارد از شایع‌ ترین آنها باید به تغییر در شکل ظاهری، رنگ، بو و غلظت ترشحات اشاره کرد، هر چند که رشد برخی از انواع باکتری‌ ها مشکلاتی مثل رشد کیست در غده بارتولن را در پی دارد.

وجود باکتری‌ های عفونت زا در ناحیه تناسلی باعث می شود تا میزان ترشحات تفاوت چشمگیری با حالت عادی داشته باشد و در کنار آن بوی بد ترشحات برای بانوان آزاردهنده خواهد بود.

زمانی که افراد به عفونت واژن مبتلا می شوند، رنگ ترشحات به زرد یا سبز مایل خواهد شد.

ضمن آنکه اگر افراد سریع تر برای درمان عفونت اقدام نکنند نه تنها خارش‌ های شدید در ناحیه تناسلی اتفاق می‌ افتد بلکه احتمال پدیدار شدن کیست بارتولن هم وجود دارد و این مسئله به مرور زمان دردآور بوده و محدودیت‌ های زیاد را به همراه می‌ آورد.

کیست بارتولن در بارداری

دوره بارداری بسیار حساس است و بانوان تلاش می‌ کنند با مراقبت‌ های بیشتر این ۹ ماهه مهم را به سلامت سپری کنند.

گاهاً برخی از آسیب‌ های جسمانی بدون هیچ گونه پیش بینی یا پیش زمینه‌ ای اتفاق می‌ افتد.

در دوران حاملگی احتمال بروز کیست بارتولن برای بانوانی که در دوره‌ های غیر از بارداری مستعد این عارضه هستند بیشتر است، فراموش نکنید که اگر کیست بارتولن در دوره بارداری اتفاق بیفتد درد زیادی به همراه داشته و ممکن است بانوان برای درمان این عارضه محدودیتی را تجربه کنند.

زمانی که بانوان در دوره بارداری کیست بارتولن را تجربه می‌ کنند، تورم و بزرگ تر شدن دو سمت واژن مانع از انجام زایمان طبیعی می شود و به نوعی می‌ توان گفت که راه زایمان را مسدود می‌ کند.

اما اگر بانوان بخواهند زایمان را به صورت طبیعی انجام دهند پزشک ناچار می شود که برای تخلیه کیست‌ ها جراحی‌ های کوچک را انجام داده که نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

معمولا سایر روش‌ های درمانی برای رفع کیست بارتولن در ماه‌ های آخر بارداری توصیه نمی شود اما اگر پزشک تشخیص دهد که بزرگ تر شدن کیست‌ ها عاملی برای زایمان زودرس می شود یا ممکن است سلامت فرد را به خطر بیندازد، هر چه سریع‌ تر اقدام به تخلیه کیست‌ ها کرده تا مانع از پارگی عروق و خونریزی‌ های احتمالی شوند.

درمان کیست بارتولن

کیست بارتولن از آن دسته آسیب‌ ها و بیماری‌ هایی است که خطرناک نبوده و به راحتی قابل درمان است، اگر پزشکان و متخصصان بخواهند درمان‌ های تخصصی را برای زنان زیر ۴۰ سال انجام دهند اغلب جراحی روش مناسبی است.

اگر کیست بارتولن متورم شده باشد و حاوی مایعات تولید شده از این غدد باشد پزشکان با انجام جراحی می‌ توانند کیست ایجاد شده را تخلیه کرده و عملکرد طبیعی غدد را باز می‌ گردانند.

برای جراحی غده بارتولن اغلب نیاز است که بیمار تحت بیهوشی قرار بگیرد.

پزشکان می‌ توانند این کیست را تخلیه کرده و پس از مدت ۶ هفته وضعیت غده بارتولن به حالت طبیعی باز می‌ گردد.

اگر آزمایشات انجام شده، نشان دهد افرادی که با کیست بارتولن مواجه هستند به عفونت واژینال مبتلا بوده‌ اند نیاز است که در کنار ایجاد اصلاحات بر روی کیست‌ ها مصرف آنتی بیوتیک را آغاز کنند.

انواع آنتی بیوتیک به صورت خوراکی یا به صورت پماد در اختیار بانوان قرار می‌ گیرد که خیلی زود تاثیرات مثبت خود را اعمال خواهند کرد.

روش دیگر و البته قدیمی‌ تر برای درمان کیست بارتولن لیزر دی اکسید کربن است.

برای انجام این روش پزشک با توجه به وضعیت بیماران بی‌ حسی یا بیهوشی را مورد استفاده قرار داده و با ایجاد برش‌ های بسیار کوچک بر روی کیست مایع درون آن را خارج می‌ کنند در کنار سایر روش‌ های تخصصی مراقبت‌ های خانگی نیز برای درمان کیست بارتولن مناسب است.

استفاده از روغن درخت چای یا حمام سیتز برای بهبود این عارضه موثر خواهد بود.

حمام سیتز به این معنا است که فرد مدت زمانی را در آب گرم قرار گرفته که باعث ترکیدن کیست و تخلیه کامل آن می شود.

6 دیدگاه دربارهٔ «کیست بارتولن چیست؟»

1. سابقه ابتلا به کیست بارتولن احتمال بارداری را کاهش می دهد؟

1. برندینگ پزشکی پیراطب

کیست غده بارتولن معمولاً طی دو تا چهار روز ایجاد می شوند و می توانند بزرگتر از 8 سانتی متر شوند.

1. برندینگ پزشکی پیراطب

خیر کیست بارتولن نمی تواند گسترش یابد، فقط امکان دارد، اندازه کیست بزرگتر یا عفونی شود.