مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

بهترین تغذیه در دوره بارداری

بهترین تغذیه در دوره بارداری
بهترین تغذیه در دوره بارداری

بارداری برای همه بانوان مسئله بسیار مهمی است و تمایل دارند تا با مراقبت‌ های اصولی این دوره مهم را به سلامت سپری کنند تا علاوه بر مراقبت از خود بتوانند به رشد بهتر جنین کمک کنند.

همانطور که می‌ دانید تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت جسمانی افراد دارد، این مسئله در دوره بارداری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار بوده و بانوان موظفند که تحت نظر پزشک مصرف برخی از خوراکی‌ ها را بیشتر و مصرف برخی دیگر را کمتر کنند.

بانوان باردار باید بتوانند از طریق محصولات خوراکی و غذاهای سالم و مقوی بخش عمده‌ ای از نیاز بدن را تامین کنند در این صورت بدن مادر هرگز با کمبود مواجه نشده و جنین رشد خود را به درستی و بدون اختلال سپری می‌ کند.

اصلاح تغذیه تنها مربوط به دوره بارداری نمی شود بلکه بانوان باید قبل از بارداری هم اصلاحاتی را در رژیم غذایی خود اعمال کنند تا در کنار تامین نیاز بدن شرایط جسمانی برای یک بارداری سالم مهیا شود.

اما سوال پیش آمده برای تعداد زیادی از بانوان باردار این است که داشتن تغذیه سالم در دوره بارداری به چه معناست.

پزشکان معتقدند که اگر در کنار مصرف انواع خوراکی‌ های ارگانیک نیاز بدن مادر و جنین تامین شود احتیاجی به مکمل‌ های غذایی نخواهد بود.

فراموش نکنید که مادر در دوران بارداری می‌ تواند علاوه بر کالری مورد نیاز بدن خود روزانه حدوداً ۳۴۰ کالری اضافه‌ تر مصرف کند اگر مادر دوقلو باردار باشد این کالری به حدوداً ۶۰۰ تا افزایش خواهد یافت.

در دوران بارداری مصرف مواد مغذی را افزایش دهید، زنان باردار باید همواره از خوراکی‌ های مقوی با حجم کم استفاده کنند، باورهای اشتباه را فراموش کنید و بانوان باردار نباید به اندازه دو نفر از انواع خوراکی‌ ها استفاده کنند.

مهم است که بانوان به مقدار مناسب انواع ریز مغذی‌ ها و درشت مغذی‌ ها را در برنامه خود قرار داده تا نیاز روزانه بدن تامین شود.

مصرف پروتئین در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است پروتئین برای حفظ ساختار اندام‌ های جنین و بافت‌ ها الزامی بوده و در رشد بافت سینه و رحم مادر نیز اثرگذار است، پروتئین حتی در خونرسانی به جنین تاثیر داشته و باعث سهولت در روند بارداری می شود.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌ دهد که در هر سه ماهه بارداری مصرف پروتئین را باید افزایش دهید، برخی از انواع غذاها مثل مرغ و میگو را در رژیم غذایی خود گنجانده و منابع خوب پروتئین را بشناسید، آجیل، کره بادام زمینی، ماهی سالمون، مرغ، پنیر و لوبیا از جمله غذاهایی هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین، کلسیم، آهن و فولیک اسید است که نقش مهمی در رشد جنین دارند.

مصرف کلسیم در دوره بارداری اهمیت ویژه‌ ای دارد بانوان موظفند که روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم را به بدن برسانند.

انواع محصولات خوراکی مثل شیر، ماست، پنیر و سبزیجات تیره منابع خوب کلسیم هستند اما مصرف این خوراکی‌ ها کافی نبوده و مادر باید از مکمل کلسیم هم استفاده کند.

همه ما می‌ دانیم که مصرف اسید فولیک در دوران بارداری تا چه حد اهمیت دارد، اسید فولیک را با نام فولات هم می‌ شناسند که در لوبیا، عدس، تخم مرغ، سبزیجات و کره بادام زمینی یافت می شود بانوان باید در دوره بارداری ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم فولات را در روز مصرف کنند.

شدت جریان خون در دوره بارداری بسیار مهم است، پزشکان معتقدند که برای افزایش جریان خون در بدن فرد باید آهن، سدیم، پتاسیم و آب بیشتری را مصرف کند، در این صورت خونرسانی به جنین بدون محدودیت انجام می شود.

جذب آهن برای بدن مادر ضرورت دارد.

انواع خوراکی‌ ها مثل سبزیجات تیره و برگ‌ دار، میوه‌ های گروه مرکبات، نان و غلات غنی شده، گوشت گوساله بدون چربی، مرغ و تخم مرغ منابع خوبی از آهن هستند.

بانوان باید روزانه یک واحد از مواد گفته شده را مصرف کرده و برای جذب بهتر آهن باید در کنار آن از ویتامین سی هم استفاده شود.

بررسی دلایل، علائم و درمان افسردگی در بارداری

بسیاری از بانوان تصور می‌ کنند که دوره بارداری مسئله‌ ای کاملاً ساده است که می‌ توانند بدون اختلال و مشکل این دوره را سپری کنند.

اما شرایط جسمانی و روحی بانوان مشابه با یکدیگر نیست و عوامل مختلف می‌ تواند منجر به آسیب دیدگی‌ های روحی و جسمی در دوران بارداری باشد.

از آنجایی که تعادل بدن در این دوره کمی برهم می‌ خورد پیش آمدن حالاتی مانند افسردگی در زنان کاملاً شایع است.

اما اگر بخواهیم دلیل چنین مسئله‌ ای را جزئی‌ تر بررسی کنیم باید به تغییرات هورمونی شدیدی اشاره کرد که ممکن است به واسطه آن افراد استرس‌ های زیادی را تجربه کنند.

همچنین نگرانی بانوان از سلامت جنین، تغییراتی که در فیزیک بدن مادر اعمال می شود ممکن با مشغول کردن ذهن فرد شرایط خاصی را برای آنها به همراه آورد.

اما اگر بخواهیم در مورد نشانه‌ های افسردگی در بارداری صحبت کنیم باید به احساس غم و اندوه در این دوره اشاره کرد، بانوان باردار مبتلا به افسردگی اختلالات زیادی را هنگام خواب تجربه کرده و ممکن است تمرکز خود را حتی از روی ساده‌ ترین مسائل از دست بدهند.

این افراد در دوره بارداری علاقه‌ ای به انجام فعالیت‌ های روزانه ندارند و حتی اموراتی که باعث شادی آنها می شود نیز جذابیت زیادی نداشته و فرد با وسواس فکری مواجه می شود.

همه این حالات بیانگر آن است که فرد در معرض افسردگی بارداری قرار گرفته و اگر برای حل این مسئله اقدام نشود ممکن است حال روحی بانوان وخیم‌ تر شود.

از دیگر علائم افسردگی در بارداری باید به اختلال در تغذیه اشاره کرد، افراد تمایل خود را برای مصرف انواع خوراکی از دست داده و بی‌ دلیل با اضطراب‌ های ناگهانی مواجه می شوند.

ممکن است افسردگی در این دوره باعث شود که بانوان نتوانند به درستی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند و قطعاً تنها بودن را ترجیح می‌ دهند.

بسیاری از بانوان با این سوال مواجه هستند که چه عاملی می‌ تواند منجر به افسردگی در بارداری شود، در این زمینه نمی‌ توان از عوامل ژنتیکی چشم پوشی کرد.

البته انجام دوره‌ های درمان برای ناباروری بر افسردگی بارداری اثرگذار است و اگر بانوان در گذشته سابقه سقط جنین داشته باشند نگرانی در مورد این مسئله می‌ تواند عامل دیگر افسردگی باشد.

همچنین اگر بانوان تجربیات ناخوشایندی مثل مرگ، خشونت، جدایی یا از دست دادن عزیزان داشته باشند ممکن است با وجود تغییرات وسیعی که در بدن آنها اعمال می شود در دوره بارداری مشکلاتی مانند افسردگی را هم تجربه کنند.

مشکلاتی مثل افسردگی در دوره بارداری کاملاً شایع است اما بانوانی که این حالات را تجربه می‌ کنند باید از سلامت خود بیشتر مراقبت کرده و با راهکارهای موثر افسردگی پیش آمده را درمان کنند.

انجام تمرینات ورزشی، استراحت بیشتر و خواب با کیفیت می‌ تواند به رفع افسردگی در بارداری کمک کند.

همچنین انجام فعالیت‌ های مورد علاقه بانوان و انجام فعالیت‌ های هنری به بهبود وضعیت روح و جسم فرد کمک خواهد کرد.

ضمن آنکه بانوان می‌ توانند با احتیاط کامل ماساژ دریافت کرده و ریلکس‌ تر شدن بدن و دوری از هرگونه وسواس‌ های فکری به بهبود وضعیت بانوان کمک می‌ کند.

مهمترین مراقبت‌ های دوران بارداری

مهمترین مراقبت‌ های دوران بارداری
مهمترین مراقبت‌ های دوران بارداری

از مهمترین مراقبت‌ های دوره بارداری باید به کنترل آسیب‌ ها و بیماری‌ های مزمن اشاره کرد، بانوان باید وضعیت بدن را بررسی کرده و اگر به بیماری‌ هایی مثل دیابت یا فشار خون مبتلا هستند باید برای کنترل و درمان آنها اقدام کنند.

همچنین کنترل بیماری‌ هایی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید و درمان بیماری‌ های جنسی باید انجام پذیرد.

اگر بانوان به بیماری‌ های ژنتیکی مبتلا باشند یا اختلالات روانی به خصوص اضطراب و افسردگی را متحمل می شوند باید قبل از بارداری برای درمان این آسیب‌ ها اقدام نمایند.

اما اگر افراد چنین آسیب‌ هایی را پشت سر گذاشته‌ اند و درمان آسیب‌ ها را به طور دقیق انجام داده‌ اند در دوره بارداری هم موظفند برای بررسی وضعیت بدن به پزشک مراجعه نمایند.

نکته دیگر این است که بانوان باید در دوره‌ های قبل از بارداری وزن خود را به محدوده ایده‌ آل برسانند، این مسئله در طی بارداری هم ادامه پیدا می‌ کند و بانوان باید مراقبت کنند تا مبادا حیل بارداری افزایش وزن به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد.

در طی دوره بارداری پزشکان هفته‌ های مشخص بارداری را به بانوان اعلام کرده و از آنها می‌ خواهند که آزمایشات، تصویربرداری و انواع غربالگری‌ ها را انجام دهند.

بخشی از این مراقبت‌ ها مربوط به مادر و بخش دیگری مربوط به جنین است و اطلاعات بسیار خوبی در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت.

این آزمایشات برای بررسی کم خونی، دیابت و بیماری‌ های تیروئیدی انجام می شود همچنین اگر اختلالی در روند رشد جنین اتفاق افتاده باشد به واسطه غربالگری مشخص شده و پزشک می‌ تواند راهکار درست را در زمان درست در پیش بگیرد.

با این حال بانوان باید در دوره بارداری بیش از هر زمان دیگری از سلامت خود مراقبت کنند، رعایت بهداشت فردی مسئله مهمی است که پزشک به آن توسعه زیادی دارد، رعایت بهداشت ناحیه تناسلی بسیار مهم است و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های عفونی باید انجام پذیرد.

همچنین بانوان نباید خود را در معرض بیماری‌ های مسری قرار دهند باید تا حد ممکن از ابتلا به بیماری‌ هایی مثل آنفولانزا، سرخک، سرخچه و آبله مرغان جلوگیری کرده تا مبادا سلامت جنین به خطر بیفتد.

 

6 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت های بارداری»

  1. مصرف غذاهای آلرژی‌زا مثل بادام زمینی در زمان بارداری باعث بروز حساسیت در کودک می‌شود؟

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      خوردن بادام زمینی یا مواد غذایی حاوی آن مثل کره بادام زمینی در دوره بارداری ایرادی ندارد، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید.

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      مقدار اضافه وزن در زنان باردار بسته به شرایط‌شان و وزن قبل بارداری متفاوت است. معمولا افزایش وزن مجاز زنان باردار بین 11 تا 15 کیلوگرم است.

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      چه در حال برنامه‌ریزی برای بارداری باشید، چه باردار یا در حال شیردهی، از نوشیدن الکل باید خودداری کنید، زیرا مصرف آن می‌تواند به جنین آسیب برساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *