زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟ علائم، تشخیص و راه های درمانی

یکی از خطرناک ترین و البته شایع ترین مشکلاتی که ممکن است برای همه افراد به وجود آید، زگیل تناسلی بوده که در صورت عدم درمان خطرات جبران ناپذیری را برای افراد به همراه می آورد.

به طور کلی زگیل تناسلی به صورت خال های درشت و برجسته در ناحیه تناسلی بانوان و آقایان نمایان میشود.

در نتیجه ابتلا به ویروس hpv بروز پیدا می‌ کند و موجب ناراحتی و خارش در افراد شده و در صورت عدم رسیدگی می تواند سطح زیادی از ناحیه تناسلی را درگیر کند.

البته این عوارض نه تنها بر سطح پوست، بلکه به سایر اندام های داخلی کشیده شده و می تواند بیماری های خطرناکی را به وجود آورد.

در نتیجه ناحیه تناسلی را به شدت درگیر خواهد کرد. زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی بین افراد انتقال پیدا می کند.

به طور کلی زگیل تناسلی بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان در بانوان می تواند باعث بروز سرطان دهانه رحم یا واژن شود.

شاید زگیل تناسلی در شمار بیماری های واگیردار قرار می‌ گیرد و اگر فرد سالم با پوست فرد بیمار در تماس باشد، این ویروس به راحتی انتقال پیدا کرده و عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به وجود می آورد.

طبق تحقیقاتی که متخصصان انجام داده اند، زگیل تناسلی از طریق هوا و یا در محیطی مانند دستشویی به دیگر افراد انتقال پیدا نمی کند و حتماً باید فرد بیمار به شخص دیگری تماس مستقیم و پوستی داشته باشند.

علائم شایع زگیل تناسلی

یکی از نشانه های واضح و مشهود زگیل تناسلی در آقایان و بانوان وجود برآمدگی های کوچک در نواحی مختلف بدن است.

این زگیل ها حالتی گوشتی و نرم داشته و زمانی که سطح پوست با انواع پوشاک تماس دارد می تواند درد و خارش زیادی را برای افراد فراهم سازد.

زگیل تناسلی معمولاً در آقایان در کشاله ران و در اطراف کیسه بیضه ها نیز نمایان می شود، البته در صورت عدم درمان تا قسمت مقعد کشیده شده و آسیب های زیاد و درد غیر قابل تحملی را به وجود خواهند آورد.

زگیل تناسلی به صورت دانه های برآمده در قسمت مقعد و واژن بانوان دیده می شود، که البته در صورت عدم رسیدگی این زگیل های برجسته به داخل واژن کشیده شده و می توانند دهانه رحم را نیز درگیر کنند.

از علائم شایع زگیل تناسلی می توان به همین برجستگی های نرم و کوچک اشاره کرد.

در کنار آنها خارش های بسیار شدید، خونریزی های نامعقول و سوزش نیز بروز پیدا کرده که می‌ توانید با بررسی و جدی گرفتن آنها به وجود چنین عارضه ای پی ببرید.

البته با وجود زگیل تناسلی ترشحات ناحیه واژن افزایش پیدا کرده و قطعاً احساس ناخوشایندی را برای افراد به وجود می آورد.

اگر به محض مشاهده این علائم در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنید روش درمانی زگیل تناسلی راحت تر میشود و نیاز به طول درمان های زیاد، دارو درمانی و تحمل آسیب های جانبی نخواهید داشت.

درمان زگیل تناسلی

زمانی که شخصی با علائم زگیل تناسلی به پزشک مراجعه می کند.

متخصصان ابتدا وضعیت جسمانی فرد را مورد بررسی قرار داده تا بتوانند تشخیص دهند که شدت عارضه در چه حدی است و کدام روش درمانی برای آنها مناسب و کارآمد خواهد بود.

متخصصان سعی دارند تا از انواع پماد استفاده کرده تا بتوانند با استعمال خارجی آنها را خشک کرده و از پیشرفت آنها جلوگیری کنند.

بسیاری از متخصصان برای پیشگیری از انتشار آن به سایر اندام از روش کرایوتراپی و یا فریز کردن زگیل ها استفاده می کنند، که البته روشی بسیار کارآمد و موثر خواهد بود.

متخصصان معتقدند که اگر فقط برای درمان زگیل تناسلی از لیزر درمانی استفاده کنند، نتیجه آن سریع‌ تر بروز پیدا می‌کند.

در روشی دیگر متخصصان سوزاندن زگیل ها و یا دارو درمانی را آغاز کرده که البته بسیار موثر و کارآمد هستند و برای بسیاری از افراد نتیجه مناسب و مطلوبی داشته اند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که برخی از افراد بیش از دیگران در معرض آسیب‌ هایی مانند زگیل تناسلی قرار می گیرند.

افراد با سن کمتر از ۳۰ سال و کسانی که انواع دخانیات به ویژه سیگار را استفاده می کنند بیش از دیگر افراد در معرض این آسیب ها قرار گرفته و عوارض شدیدتری را تجربه می کنند.

البته کسانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و همچنین کسانی که سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است می توانند در معرض این آسیب قرار بگیرند.

مسئله این است که روش‌ های مختلفی برای پیشگیری از بروز این نوع آسیب وجود دارد که از کاربردی ترین آنها می توان به تزریق واکسن گارداسیل اشاره کرد.

برای همه افراد در گروه‌ های سنی مختلف گارداسیل تزریق میشود و می تواند شما را از آسیب و مشکلاتی مانند ابتلا به ویروس hpv محافظت نماید.

اگر امکان تزریق واکسن گارداسیل برای شما فراهم نبود می‌توانید هنگام برقراری رابطه با فرد دیگر از سلامت ناحیه تناسلی آن اطمینان حاصل کرده و البته استفاده از وسایلی مانند کاندوم خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

باید بدانید که مراقبت و محافظت از سلامت جسمانی به ویژه ناحیه تناسلی می تواند سلامت شما را تضمین کرده و در معرض آسیب ها و مشکلاتی مانند زگیل تناسلی قرار نخواهید گرفت.

روش های درمانی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌ های عفونی خطرناک است که ممکن است افراد در سنین مختلف به آن مبتلا شوند، به خاطر داشته باشید که این عارضه آنقدر وسیع و خطرناک است که در صورت عدم درمان بخش‌ های وسیعی از بدن را درگیر کرده و با وجود سرایت بسیار زیادی که دارد به راحتی به دیگر افراد انتقال داده میشود.

اما افراد مبتلا به زگیل تناسلی با این دغدغه و نگرانی مواجه هستند که آیا درمان قطعی برای این آسیب و بیماری وجود دارد یا خیر، توجه داشته باشید که بر اساس نوع آسیب و شدت بیماری متخصصان روش‌ های درمانی متفاوتی را برای افراد در پیش می‌ گیرند که شامل چندین مرحله میشود.

با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق‌ تری در زمینه درمان زگیل تناسلی در اختیارتان قرار دهیم و با آگاهی بیشتر می‌ توانید ضمن ابتلا به این عارضه برای سلامت خود اقدامات لازم را انجام داده و تحت نظر متخصصان درمان‌ های فوری را در پیش بگیرید.

اولین قدم برای درمان زگیل تناسلی استفاده از کوتر الکتریکی است، به این واسطه متخصصان می‌ توانند با جریان الکتریکی زگیل‌ ها را سوزانده و از انتقال بیشتر آنها در سطح پوست جلوگیری می‌ کنند.

روش دیگر برای درمان زگیل تناسلی انجماد است، متخصصان با سرما درمانی و توسط نیتروژن مایع شروع به انجماد و فریز کردن زگیل‌ ها کرده و روش درمانی موثر و کاربردی می‌ باشد.

گاهی اوقات شدت بیماری آنقدر وسیع است که متخصصان به دنبال راه‌ های قطعی و البته سریع برای بهبود زگیل تناسلی هستند در چنین موقعیتی پزشک با درمان لیزری می‌ تواند جریان خون و رگ‌ های خونی که به درون زگیل‌ ها انتقال داده میشوند را با لیزر سوزانده و خونرسانی به آنها را متوقف می‌‌ کنند، پس از انجام این روش تخصصی خیلی زود شاهد خشک شدن و از بین رفتن زگیل‌ ها بوده و اطمینان داشته باشید که این روند شما را به درمان قطعی می‌ رساند.

اما اگر پزشکان ضمن معاینات و استفاده از سایر روش‌ های تشخیصی متوجه شوند که زگیل تناسلی به دهانه رحم نیز انتقال پیدا کرده به واسطه روش الکترو سرجری حلقه‌ ای می‌ توانند بار الکتریکی ضعیف را به زگیل‌ ها رسانده و به از بین رفتن آنها در این محدوده حساس کمک می‌ کنند.

اما اگر زگیل در مراحل اولیه شناسایی شود و تعداد محدودی از این برجستگی‌ ها را در سطح پوست مشاهده کنید با استفاده از پماد زگیل تناسلی هم می‌ توانید جریان خون را به زگیل‌ ها متوقف کنید.

به خاطر داشته باشید که تجویز این نوع داروها تنها باید از طرف پزشک انجام شود و در این مورد حساس از انجام درمان‌ های خودسرانه خودداری نمایید.

ابتلا به زگیل تناسلی عارضه‌ ای است که نه تنها ناحیه تناسلی بلکه دیگر بخش‌ های بدن را تحت تاثیرات منفی قرار می‌ دهد، نیاز است که پس از ابتلا به این آلودگی حتماً دارو درمانی را آغاز کرده و علاوه بر استفاده از کرم‌ های موضعی، داروهای مصرفی را در زمان مناسب استفاده نمایید، به این واسطه خیلی سریع‌ تر شاهد بهبود زگیل تناسلی بوده و از گسترش این عارضه و آسیب رسیدن به بخش‌ های حساس بدن جلوگیری خواهید کرد.

عوارض زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری مسری و البته فعال است و در صورت عدم درمان به موقع بخش‌ های وسیع‌ تری از بدن با این آلودگی مواجه خواهد شد، اما به یاد داشته باشید که عوارض زگیل تناسلی بسیار زیاد است و هر کدام از آنها می‌ توانند سلامت فرد را به طور جدی به خطر بیندازند.

از مهمترین و البته خطرناک‌ ترین عوارض زگیل تناسلی باید به سرطان رحم، سرطان واژن و حتی سرطان دهان و گلو اشاره کرد، به یاد داشته باشید که سرطان آلت تناسلی و مقعد ممکن است برای تمامی افراد مبتلا به این آلودگی اتفاق بیفتد و به مرور زمان خارش‌ های بسیار شدید با درد و سوزش در ناحیه تناسلی پدیدار می‌ گردد.

از دیگر آسیب‌ های ناشی از زگیل تناسلی باید به خونریزی بعد از روابط جنسی اشاره کرد، این افراد حتی هنگام مقاربت درد بسیار زیادی داشته و به مرور زمان ترشحات غیر طبیعی را در ناحیه تناسلی مشاهده می‌ کنند.

عوارض ناشی از زگیل تناسلی بسیار وسیع و خطرناک هستند و گاهاً آنقدر این عارضه شدت پیدا می‌ کند که شرایط درمان فراهم نبوده و بانوان مشکلاتی مانند خونریزی‌ های وسیع و حتی تغییرات سلولی را تجربه خواهند کرد.

با این حال به خاطر داشته باشید که ابتلا به زگیل تناسلی نه تنها ناحیه تناسلی را درگیر می‌ کند بلکه اندام‌ های حساس‌ تر مانند رحم نیز با این آسیب مواجه شده و به مرور زمان شاهد گسترش بیماری خواهید بود و آسیب‌ ها و بیماری‌ های خطرناک پدیدار می‌ گردد.

تمامی موارد گفته شده آسیب‌ های خطرناک و البته جدی هستند که پس از ابتلا به زگیل تناسلی پدیدار میشوند، معمولا این عارضه خارش بسیار شدیدی را در پی داشته و به مرور زمان با خارش زیاد این زگیل‌ ها با خونریزی همراه بوده و افراد مشکلات و محدودیت‌ های فراوانی را تجربه خواهند کرد.

درمان های خانگی زگیل تناسلی

بسیاری از متخصصان و پزشکانی که در زمینه طب سنتی فعالیت دارند، می‌ توانند در کنار دارو درمانی، با استفاده از روش ها و مواد خوراکی مختلف آسیب‌ هایی مانند زگیل تناسلی را نیز بهبود ببخشند.

درمان قطعی زگیل تناسلی با سرکه سیب ممکن بوده و افراد زیادی از این کار نتیجه مطلوب را دریافت نموده اند.

متخصصان توصیه می‌ کنند که با یک پنبه و یا گاز استیل کاملا پاکیزه مقداری سرکه سیب را بر روی زگیل ها قرار دهید و این امر باعث میشود که زگیل ها به مرور زمان تیره تر شده و یک نشانه خوب برای جداسازی آنها از پوست می باشد.

به گفته متخصصان استفاده از عصاره سیر برای درمان زگیل تناسلی نیز مناسب خواهد بود.

شما می توانید عصاره سیر را از مراکز معتبر خریداری کرده و آن را بر روی زگیل های مختلف در جاهای مختلف پوست قرار دهید و با گاز استریل می توانید ناحیه آسیب دیده را پانسمان کرده تا عصاره سیر بر روی زگیل تناسلی کار خود را انجام دهد.

استفاده از روغن کرچک و چای سبز نیز برای افراد مناسب است، روغن کرچک معمولا به صورت موضعی استفاده میشود.

چای سبزی که برای درمان زگیل مناسب است را می توانید به صورت خوراکی مصرف نمایید، ناگفته نماند را به صورت موضعی قابل استفاده بوده و تاثیرات شگفت انگیزی بر بهبود زگیل تناسلی خواهند داشت.

زگیل تناسلی با خارش بسیار زیادی همراه است و فرد مبتلا به این آسیب با طی کردن روند درمان مناسبی، به کاهش التهاب و خارش کمک زیادی کرده و نهایتاً باعث نابودی ویروس hpv خواهد شد.

باید بدانید که اصلاح رژیم غذایی می تواند به درمان زگیل تناسلی کمک زیادی کند.

متخصصان مصرف انواع کلم و جوانه ها را به افراد توصیه می کنند و تاکید دارند که روزانه حداقل ۴ تا ۵ واحد از انواع میوه ها و سبزیجات را استفاده کنید تا بتوانید ضمن حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی شرایطی را برای بهبود زگیل تناسلی فراهم کرده و از بازگشت مجدد آن جلوگیری نمایید.

درمان زگیل تناسلی در ایلام

دکتر سارا ملکشاهی یکی از بهترین متخصص های زیبایی زنان و زنان و زایمان در شهر ایلام می باشد.

شما برای درخواست رزرو نوبت درمان زگیل تناسلی در ایلام از دکتر ملکشاهی میتوانید از طریق تماس با ما و راه های ارتباطی که قرار دارد نوبت خود را ثبت کنید.