روش های درمان ناباروری

روش های درمان ناباروری

علت نازایی در زنان

علت نازایی در زنان
علت نازایی در زنان

گاهی اوقات بانوان نسبت به آسیب‌ های رحمی بی‌ اطلاع هستند و نمی‌ دانند که ممکن است در آینده چه مشکلاتی را به صورت ناخواسته تجربه کنند.

یکی از مسائلی که امروزه تعداد زیادی از افراد با آن مواجه هستند نازایی می‌ باشد، پزشکان و متخصصان فعال در حوزه زنان علت بسیاری از ناباروری های پیش آمده بین زوجین را نامشخص دانسته و معتقدند که تنها برخی از افراد با بیماری‌ ها و آسیب‌ های مشخص مواجه هستند.

اگر بخواهیم دلایل شایع ناباروری در زنان را برایتان شرح دهیم باید به آسیب‌ ها و بیماری‌ های رحمی اشاره کرد.

از مهمترین اختلالاتی که می‌ تواند سلامت و کارکرد رحم را مختل کند پولیپ رحم، توده‌ های فیبرم، سپتوم یا چسبندگی داخل رحم می‌ باشد.

شاید ندانید که چسبندگی رحم به چه علت اتفاق می‌ افتد، زمانی که بانوان جراحی‌ های خاصی را در ناحیه رحم انجام می‌ دهند یا کورتاژ اتفاق می‌ افتد، احتمال چسبندگی رحم نیز وجود دارد.

اما فراموش نکنید که پولیپ و فیبروم رحم که نوعی ناهنجاری بشمار می‌ آید که مانع جدی برای باروری در زنان است که البته قابلیت درمان دارد.

هرگونه مشکل و اختلال در لوله‌ های فالوپ مانع از انتقال اسپرم به تخمدان‌ ها می شود اما علت اصلی چنین آسیبی بیماری‌ های التهابی لگن است که به دلیل ابتلا به سوزاک یا کلامدیا اتفاق می‌ افتد.

از دیگر دلایل موثر بر نازایی در زنان باید به مشکلات مربوط به تخمک گذاری اشاره کرد، اگر تخمک گذاری در خانم‌ ها به طور منظم انجام نشود احتمال بروز نازایی در آنها افزایش پیدا می‌ کند.

عوامل مختلف مثل عدم تعادل در میزان هورمون‌ ها، مصرف مواد غیرمجاز، استرس شدید، بیماری‌ های تیروئیدی و تومورهای هیپوفیز علت اصلی مشکل در تخمک گذاری می‌ باشند.

گاهی اوقات بانوان بر اثر پایین بودن کیفیت تخمک‌ ها با نازایی مواجه می شوند هر چند که این مسئله با دارو درمانی قابل بهبود است اما بهتر است که عوامل موثر بر این عارضه را بشناسید.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌ دهد که ابتلا به عفونت‌ های قارچی یا باکتریایی می‌ تواند کیفیت تخمک‌ ها را تا حد زیادی کاهش دهد، همچنین تومورهای سرطانی در رحم، تخمدان و حتی دهانه رحم بر عملکرد این عضو کوچک اثرگذار بوده و منجر به نازایی میشود

همچنین بالا رفتن سن بانوان و نزدیک‌ تر شدن به دوره یائسگی از مهمترین دلایل کاهش کیفیت تخمک‌ ها می‌ باشد

اگر بانوان بنا به دلایل مختلف با نارسایی زودرس تخمدان مواجه باشند احتمالاً با نازایی روبرو خواهند شد.

تخمدان‌ ها تا قبل از ۴۰ سالگی کارایی خوبی دارند اما با افزایش سن و نزدیک شدن به یائسگی احتمال نارسایی تخمدان وجود دارد هر چند که تخمدان پلی کیستیک هم از مهمترین دلایل نازایی در زنان است.

وجود کیست در ناحیه تخمدان‌ ها مانع از آزاد شدن تخمک شده و در هر چرخه قاعدگی تخمکی برای بارور شدن وجود ندارد.

اما بانوانی که با مشکلات تیروئیدی مواجه هستند اغلب هنگام اقدام به بارداری مشکلات زیادی را تجربه می‌ کنند، سایر بیماری‌ ها از جمله ایدز و سرطان که در شمار آسیب‌ های مزمن قرار می‌ گیرند مانعی جدی برای باروری طبیعی در زنان به شمار می‌ آید.

همچنین رشد توده‌ های خوشخیم و فیبرم در دیواره عضلانی رحم مانع از لانه گزینی صحیح تخمک شده و به مرور زمان و در دراز مدت افراد نازایی را تجربه می‌ کنند.

فراموش نکنید که برخی از بیماری‌ های رحمی مثل آندومتریوز مانعی جدی برای باروری در زنان است.

زمانی که سلول‌ های داخلی رحم به قسمت‌ های خارجی انتقال پیدا کرده و در جایگاه جدید شروع به رشد می‌ کنند احتمال باروری در زنان کمتر می شود.

به طور کلی بیماری‌ های رحمی تنها بخش کوچکی از دلایل ناباروری به شمار می‌ آیند، بسیاری از بانوان حتی با وجود داشتن رحم سالم بنا به دلایل دیگر با نازایی مواجه می شوند که از مهمترین آنها باید به چاقی، کمبود وزن شدید یا مشکلات هورمونی اشاره کرد.

اگر در پی انجام تمرینات ورزشی خاص میزان چربی در بدن بانوان کمتر از حد طبیعی باشد احتمال بروز نازایی وجود دارد.

از طرفی خود ایمنی تاثیر زیادی بر اختلالات جسمانی داشته و منجر به بروز بیماری‌ هایی مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید و یا بیماری تیروئید می شود هر کدام از این بیماری‌ ها به تنهایی می‌ توانند دلیل بر نازایی زنان باشند.

باید بدانید که استعمال انواع دخانیات مثل سیگار و مصرف الکل تاثیر مستقیم و البته منفی بر سلامت رحم دارد، زمانی که بانوان از سیگار استفاده می‌ کنند بیش از دیگران در معرض عفونت قرار گرفته و احتمال بروز نازایی برای آنها افزایش می‌ یابد.

تشخیص علت ناباروری در زنان

زمانی که بانوان برای اقدام به بارداری به پزشکان متخصص مراجعه می‌ کنند توضیحات تکمیلی در اختیار آنها قرار داده می شود، قبل از هر چیز پزشک به بانوان یادآوری می‌ کند که قبل از سن ۳۵ سالگی تا یک سال زمان برای اقدام به بارداری دارند و در این دوره حتی اگر در چند ماه متوالی بارداری اتفاق نیفتد جای نگرانی نخواهد داشت.

اما این زمان برای بانوان بعد از ۳۵ سالگی به ۶ ماه کاهش پیدا می‌ کند، به این معنا که اگر در شش ماه متوالی برای اقدام به بارداری نتیجه مناسب حاصل نشود مهم است که به پزشک مراجعه کرده تا علت این مسئله بررسی شود.

اگر بانوان بعد از تلاش برای بارداری به موفقیت دست پیدا نکنند باید به پزشک مراجعه کرده تا با انجام سایر روش‌ های تشخیصی پزشک بتواند علت آسیب را پیدا کند و در صورت نیاز هر چه سریع تر درمان آغاز شود.

در اولین قدم معاینات فیزیکی از کل بدن انجام می شود و متخصصان تا حدودی متوجه می شوند که آیا فرد با ناهنجاری خاصی مواجه است یا خیر.

اما این روش تنها کفایت نمی‌ کند و پزشک نیاز می داند که افراد سایر روش‌ ها از جمله آزمایش خون را انجام دهند.

با انجام تست خون فاکتورهای مهمی از جمله تیروئید، سطح پرولاکتین، تست ذخیره تخمدان و پروژسترون مورد بررسی قرار می‌ گیرند، پزشکان هر گونه عدم تعادل در میزان فاکتورهای گفته شده را به با جزئیات بیشتر بررسی خواهد کرد.

روش دیگر برای بررسی علت نازایی در زنان استفاده از اشعه ایکس است.

پزشکان در این مورد با تزریق مواد رنگی به رحم می‌ توانند با تابش اشعه ایکس بخش‌ های مختلف رحم را مشاهده کنند معمولاً با این کار پزشک لوله‌ های رحمی را بررسی کرده تا اگر التهاب یا انسدادی وجود دارد سریع‌ تر از آن مطلع شوند.

روش دیگر برای عکس برداری و تصویربرداری از رحم سونوگرافی ترانس واژینال نام دارد.

در روند انجام سونوگرافی واژینال پزشک یک میله اولتراسوند را در رحم قرار داده و تصویربرداری از رحم، تخمدان‌ ها و لوله‌ های رحمی با کیفیت بالا و جزئیات کامل انجام می‌ پذیرد.

با انجام سونوگرافی اگر پولیپ، فیبروم یا سایر ناهنجاری‌ های ساختاری در رحم وجود داشته باشد مشخص خواهد شد.

درمان ناباروری

درمان ناباروری
درمان ناباروری

پس از انجام سایر روش‌ های تشخیصی پزشک متوجه می شود که بانوان به چه دلیل با ناباروری مواجه شده‌ اند، اینکه علت از اسپرم‌ ها باشد یا تخمدان‌ ها فرقی نمی‌ کند در هر صورت پزشک درمان‌ های موثر را در پیش گرفته تا خیلی زود ناباروری را بهبود ببخشد.

اولین قدم برای درمان ناباروری استفاده از داروهایی است که توسط پزشک تجویز می شوند این داروها می‌ توانند بر سیستم تولید مثل زن و مرد اثرگذاری مثبتی داشته و با تقویت اسپرم‌ ها و تخمک‌ ها باروری به صورت طبیعی اتفاق می‌ افتد.

اما بعد از طی کردن این مرحله از درمان اگر فرد نتیجه مناسب را دریافت نکند نیاز است که سایر روش‌ ها مانند iui را در پیش بگیرند.

در روش iui که اصطلاحا به آن تلقیح داخل رحم گفته می شود متخصصان اسپرم‌ های کاملاً سالم و فعال را در محیط آزمایشگاه جدا کرده و در زمان مناسب به رحم انتقال می‌ دهند مهم است که برای این کار قبل از انتقال اسپرم داروهای محرک تخمدان توسط بانوان مصرف شود.

روش دیگر برای درمان نازایی یا ناباروری استفاده از روش آی وی اف است، در این روش لقاح تماماً به صورت آزمایشگاهی انجام می شود به گونه‌ ای که لقاح بین اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه انجام شده و پس از آن نطفه تشکیل شده به رحم مادر انتقال داده می شود.

با تمام این تفاسیر باید بدانید که اگر علت نازایی در زنان مربوط به آسیب‌ ها و بیماری‌ های رحمی باشد مهم است که قبل از اقدام به بارداری درمان بیماری ها و مشکلات پیش آمده را انجام دهند، متخصصان در صورت نیاز با انجام جراحی اقدام به برطرف کردن آسیب‌ های رحمی کرده و می‌ توانند با عمل‌ های کاربردی فیبروم، پولیپ، آندومتریوز و حتی چسبندگی را درمان کنند.

قطعاً بعد از بهبودی کامل وضعیت رحم بارداری با روش‌ های طبیعی یا روش های آزمایشگاهی با موفقیت انجام می‌ پذیرد.

امروزه با گسترش و پیشرفته علم پزشکی روش‌ های مختلفی برای درمان نازایی وجود دارد، متخصصان به تمامی کسانی که با ناباروری مواجه هستند این اطمینان را می‌ دهند که راه حل‌ های زیادی برای رفع این مسئله وجود دارد.

تنها کافی است که افراد تحت نظر پزشک روش مناسب را انجام داده تا ناباروری و نازایی برطرف شود.

 

6 دیدگاه دربارهٔ «روش های درمان ناباروری»

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      IVF به هیچ وجه دردناک نیست. داروهای مصرفی در این روش بصورت تزریقی استفاده می‌شوند که دردی را به همراه ندارد. گرفتن تخمک نیز با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار دردی را احساس نمی‌کند.

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      در روش های کمک باروری شانس چندقلویی وجود دارد اما تضمینی برای آن وجود ندارد.

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      اسیدفولیک ، آنتی اکسیدان است و تاثیرات مثبتی برروی قدرت باروری زن و مرد دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *