جفت سرراهی چیست؟

جفت سرراهی چیست؟

هنگام شروع بارداری یکی از مهمترین اندام هایی که وظیفه رساندن مواد مورد نیاز بدن جنین را بر عهده می‌ گیرد جفت نامیده میشود که به صورت یک دایر نسبتا توپر به دیواره رحم چسبیده و از طریق بند ناف به جنین متصل خواهد شد.

از اوایل بارداری تا پایان بارداری جفت وظیفه انتقال مواد معدنی و مایحتاج بدن جنین را بر عهده داشته تا جنین بتواند در طی ۹ ماه روند رشد خود را آغاز کرده و به تکامل برسد.

معمولاً قطر جفت حدود ۲۲ سانتی متر بوده و ضخامت آن به 3 سانتی متر هم خواهد رسید.

جفت باید اکسیژن، انواع مواد مغذی، ویتامین ها و آب مورد نیاز بدن جنین را تامین کند و می تواند میزان هورمون هایی که برای رشد و تکامل جنین الزامی می باشد را از بدن مادر گرفته و از طریق بند ناف به جنین انتقال خواهد داد.

ناگفته نماند که مقدار زیادی آنتی بادی از طریق جریان خون به بدن کودک منتقل خواهد شد که به عنوان اولین واکسن نوزاد برای محافظت از بدن او در برابر انواع بیماری ها و میکروب ها خواهد بود.

شاید باید برایتان جالب باشد بدانید که در روزهای اولیه جفت در رحم وجود ندارد اما به مرور زمان این عضو حیاتی به وجود آمده و پس از لانه گزینی جنین مسئولیت رشد جنین را نیز بر عهده می‌ گیرد.

جفت به تنهایی چند نوع هورمون تولید کرده که در روند بارداری به سلامت بدن مادر و نوزاد کمک زیادی خواهد کرد.

با این حال باید بدانید که محافظت از سلامت جفت به اندازه جنین اهمیت دارد و نباید تحت هیچ شرایطی سلامت آن به خطر بیفتد.

متخصصان مصرف انواع الکل و کافئین بسیار زیاد را برای جفت مناسب نمی دانند و معتقدند که می‌ تواند خطرات و عوارض زیادی را به همراه آورد.

اگر به هر دلیلی در برابر مقدار زیادی باکتری قرار بگیرد ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد و سلامت جنین و رشد آن نیز به خطر خواهد افتاد.

جفت سر راهی چیست؟

جفت سر راهی چیست؟
جفت سر راهی چیست؟

موقعیت قرارگیری جفت در رحم برای تمامی بانوان یکسان نمی باشد و ممکن است بعضی از افراد با جفت سرراهی و جفت پایین مواجه شوند.

جفت پایین در ماه های اولیه بارداری خطری برای مادر و نوزاد ندارد اما ممکن است با افزایش سن جنین و پیشروی دوران بارداری مشکلاتی مانند خونریزی های شدید و یا لکه بینی برای مادر اتفاق بیفتد.

جفت سرراهی زمانی اتفاق می‌ افتد که این عضو از حالت طبیعی و موقعیت مناسبی که دارد خارج شده و در دهانه رحم قرار بگیرد.

مسدود شدن دهانه رحم به واسطه جفت سرراهی باعث میشود که مادر نتواند زایمان طبیعی را انجام دهد و به احتمال خیلی زیاد کمی خونریزی در طی بارداری برای مادر اتفاق خواهد افتاد.

بانوان هیچ گونه اختیاری بر نحوه قرارگیری جفت نخواهند داشت و این موقعیت برای جفت خود به خود و به صورت غیر ارادی اتفاق می‌ افتد.

اما ممکن است خونریزی در هنگام وجود جفت سرراهی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند که متخصصان در این شرایط مجبور میشوند که با تزریق داروهای مختلف رحم را منقبض کرده تا بتوانند میزان خونریزی را کاهش دهند.

هر چند که جفت پایین خطری برای نوزاد ندارد و اگر مادر تحت مراقبت قرار بگیرد به هیچ عنوان آسیب های جدی سلامت مادر و جنین را تهدید نخواهد کرد.

علت ایجاد جفت سر راهی

علت ایجاد جفت سر راهی
علت ایجاد جفت سر راهی

شاید این سوال برای شما هم به وجود آید که علت اصلی ایجاد جفت سرراهی چیست و عوامل خارجی بر نحوه قرارگیری جفت در رحم تاثیر گذار می باشند یا خیر.

اکثر بانوانی که به طور مکرر بارداری را تجربه کرده اند ممکن است در بارداری های بعدی با جفت سرراهی مواجه شوند.

البته اگر در سنین مختلف آسیب های رحمی اتفاق بیفتد و یا قبل از بارداری کورتاژ انجام شده باشد احتمال ایجاد جفت سرراهی در این مادران بسیار زیاد خواهد بود.

همچنین در بارداری های چند قلویی احتمال وجود جفت سرراهی تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

در موارد دیگر مانند مصرف مداوم سیگار و انواع دخانیات عواملی هستند که بر موقعیت قرارگیری جفت در رحم تاثیرگذار خواهند بود.

درمان جفت سر راهی

درمان جفت سر راهی
درمان جفت سر راهی

اگر در روزهای اولیه بارداری با انجام سونوگرافی و عکسبرداری از ناحیه رحم متوجه وجود جفت سرراهی شده اید باید سریعا با پزشک خود درمیان گذاشته تا با رعایت نکات کلیدی بتوانید ۹ ماه بارداری را به سلامت سپری کنید.

زمانی که جفت در دهانه رحم قرار می گیرد و یا اصطلاحاً جفت سر راهی به وجود می آید نمی‌ توانید اقدامات خاصی را برای جابجایی آن انجام دهید.

در این شرایط متخصصان توصیه می‌ کنند که مدت زمان استراحت مادر افزایش پیدا کرده و از انجام فعالیت های غیر ضروری پرهیز کنید.

با وجود جفت سرراهی انجام روابط جنسی برای مادر ممنوع اعلام میشود و بهتر است که به هیچ عنوان جفتی که در دهانه رحم قرار می گیرد را تحریک نکنید تا در‌معرض آسیب های احتمالی قرار نگیرد.

متخصصان توصیه می‌ کنند که از سه ماهه دوم بارداری میزان استراحت بیشتر شود و انجام فعالیت‌ های سنگین را به طور کامل حذف کنید تا هیچ نوع عاملی به منجر به تحریک واژن و ایجاد خونریزی نشود.

مادرانی که با جفت سرراهی مواجه هستند باید برای خروج نوزاد از رحم زایمان سزارین را انتخاب کنند.

نا گفته نماند که در این شرایط ممکن است خونریزی برای مادر افزایش پیدا کند و برخی از بانوان به دلیل وجود جفت سرراهی خونریزی های بسیار زیاد و طولانی را تجربه خواهند کرد.

که باید به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات لازم را برای پیشگیری از خونریزی انجام دهند و مشکلات و عوارض جانبی مانند کم خونی را هرگز تجربه نکنند.

وجود جفت پایین و جفت سرراهی برای بانوان در دوران بارداری امری شایع می باشد.

اما مسئله این است که در صورت مواجهه با این نوع جفت به هیچ عنوان نباید نگران شوید و یا استرسی داشته باشید که آیا سلامت نوزاد به خطر خواهد افتاد یا خیر.

متخصصان راهنمایی های لازم را به شما ارائه می دهند تا بتوانید به خوبی از سلامت خود محافظت کنید تا این دوره حساس را با موفقیت و بدون آسیب پشت سر بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *